Biznesplan inwestycji deweloperskiej to kluczowy dokument przy staraniach o zewnętrzne finansowanie – a więc rozmowach z bankiem czy inwestorami. Jego głównym zadaniem jest uwiarygodnienie przedsięwzięcia i przekonanie inwestorów o jego opłacalności. Dlatego musi być przygotowany z należytą starannością. Sprawdź, o czym nie można zapomnieć przy jego sporządzaniu.
Biznesplan to dokument przedstawiający inwestycję i pozwalający na jej uwiarygodnienie. Zawiera jej koncepcję oraz przedstawienie sposobu realizacji, a także wyliczenia finansowe dotyczące zarówno kosztów, jak i przychodów. Składa się z trzech kluczowych sekcji:
● szczegółowy opis przedmiotu inwestycji – przedstawiony w klarowny sposób i bazujący na realistycznych założeniach; w przypadku inwestycji deweloperskich kluczowe są m.in. terminy realizacji, harmonogram sprzedaży czy realistycznie wyliczone koszty;
● analizy – w tym analiza konkurencji, analiza popytu i podaży, analiza SWOT i inne pozwalające dostrzec potencjał inwestycji i sprawdzić, czy wystarczająco wyróżnia się na rynku;
● część finansowa – zawierająca m.in. pełny kosztorys inwestycji, prognozę sprzedaży, harmonogramy; jest to najważniejszy punkt biznesplanu, który decyduje o uzyskaniu finansowania, dlatego przy sporządzaniu dokumentu należy mu poświęcić najwięcej uwagi.
Często sporządzenie biznesplanu jest przydatne również dla firmy. Pozwala bowiem poukładać wszystkie elementy inwestycji.
W biznesplanie nie można też zapomnieć o podstawowych informacjach dotyczących:
● inwestorów,
● firmy – jej formy prawnej, struktury właścicielskiej, przedmiotu działalności,
● struktury kapitałowej spółki,
● historii spółki,
● doświadczenia właścicieli, zarządu i zespołu.
Ponadto w części dotyczącej inwestycji należy zawrzeć:
● opis przedsięwzięcia – lokalizacji, projektu itp. z jak największą ilością szczegółów;
● genezę projektu – a także stan zaawansowania prac do tej pory, np. uzyskanie pozwolenia, wykonane projekty i prace początkowe;
● analizę rynku – wraz z danymi statystycznymi;
● szacunki dotyczące popytu – na przykład na podstawie wcześniejszych doświadczeń lub analizy rynku;
● informacje dotyczące polityki cenowej – proponowanych cen w zestawieniu z innymi cenami na rynku;
● informacje o konkurencji – działalności konkurencyjnych firm, standardu realizowanych inwestycji i ich cen;
● informacje o działaniach marketingowych – planowanych metodach dotarcia do klienta, a także metodach zarządzania relacjami z klientami;
● koszty przedsięwzięcia – wraz z udziałem własnym dewelopera i pozostałymi źródłami finansowania;
● plan finansowy – z danymi historycznymi i prognozami.
Sporządzenie idealnego biznesplanu dla inwestycji deweloperskiej wymaga niemałego nakładu pracy. Ważną częścią tego procesu jest gromadzenie i analiza danych. Pomóc w tym może właściwie dobrany system CRM, który skupia między innymi informacje na temat wcześniej zrealizowanych inwestycji czy klientów.
Kompleksowe i proste w obsłudze narzędzie takie jak EstiCRM może być źródłem wiarygodnych danych i ułatwić ich analizę. Może być również atutem w staraniach o finansowanie, ponieważ ułatwia zarządzanie relacjami z klientami i pomaga zwiększać sprzedaż. Jego zastosowanie jest ponadto dowodem na profesjonalizm i metodyczne podejście do realizowanych przedsięwzięć.