EstiCRM
/
Blog
/

Jak otworzyć biuro nieruchomości i w jakiej formie prawnej je założyć?

Jak otworzyć biuro nieruchomości: założenie biura pośrednictwa krok po kroku

Planujesz otworzyć własne biuro nieruchomości? Sprawdź, jak krok po kroku założyć firmę, która zajmuje się pośrednictwem w ich obrocie. Poznaj najważniejsze wymogi prawne i administracyjne związane z prowadzeniem takiej działalności.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

   • jak założyć biuro nieruchomości prowadzone w formie jednoosobowej działalności,
   • jakie są wymogi prawne związane z zakładaniem biura nieruchomości,
   • o czym pamiętać przed założeniem własnej działalności jako pośrednik,
   • czy biuro nieruchomości może być prowadzone w formie spółki.

Czym zajmuje się pośrednik nieruchomości?

Pośrednik prowadzący biuro nieruchomości zajmuje się transakcjami dotyczącymi sprzedaży mieszkań i innych lokali na rynku pierwotnym oraz wtórnym. Pośredniczy w zawieraniu umów między ich właścicielami a potencjalnymi nabywcami danej nieruchomości, a także wynajmującymi a najemcami.

Sprawdź również: Jak zostać agentem (pośrednikiem) nieruchomości w Polsce [2024]

Praca pośrednika w obrocie nieruchomościami może polegać m.in. na:

   • weryfikowaniu stanu technicznego i prawnego nieruchomości,
   • wspieraniu klientów w negocjacjach warunków umów,
   • kompletowaniu wymaganych dokumentów,
   • prezentowaniu nieruchomości potencjalnym nabywcom,
   • publikowaniu ofert sprzedaży nieruchomości oraz ich wynajmu,
   • przygotowywaniu nieruchomości do sprzedaży,
   • poszukiwaniu nabywców,
   • organizowaniu konsultacji prawnych,
   • załatwianiu niezbędnych pozwoleń,
   • udzielaniu wsparcia w pozyskiwaniu kredytu hipotecznego,
   • umawianiu klientów z notariuszem.

Szczegółowy zakres czynności realizowanych przez pośrednika nieruchomości powinna regulować umowa zawarta w formie pisemnej lub elektronicznej.

Czytaj więcej: Co robi agent nieruchomości: obowiązki i zadania pośrednika w obrocie nieruchomości

Jak otworzyć własne biuro nieruchomości – zacznij od biznesplanu

Warto dokładnie przeanalizować rynek (w tym inne firmy z branży) i przygotować biznesplan swojej działalności. Określ w takim dokumencie obszar działalności Twojej firmy – biuro nieruchomości może działać lokalnie lub w skali całego kraju.

W związku ze sporą konkurencją na rynku nieruchomości – zwłaszcza w dużych miastach – nowe biuro powinno się czymś wyróżnić. Poszukaj własnej niszy. Opłacalną specjalizacją może być pośrednictwo w sprzedaży i najmie nieruchomości określonego typu, np. kawalerek, lokali użytkowych dla firm czy mieszkań do gruntownego remontu. Nie zapomnij określić cech klientów z grupy docelowej, zaplanować strategii marketingowej i polityki cenowej, a także oszacować kosztów prowadzenia działalności oraz spodziewanych przychodów.

Formy prawne prowadzenia biura nieruchomości

Jedną z podstawowych decyzji przed otwarciem biura nieruchomości jest wybór formy prowadzenia działalności. Tego rodzaju firmę można prowadzić w postaci jednoosobowej działalności gospodarczej lub spółki – dowolnej z wyjątkiem partnerskiej. Do wyboru jest więc:

   • spółka jawna,
   • spółka cywilna,
   • spółka z o.o.,
   • spółka komandytowa,
   • spółka komandytowo-akcyjna,
   • spółka akcyjna.

Jednoosobowa działalność gospodarcza

Najprostszym i najszybszym sposobem na to, jak otworzyć biuro nieruchomości, jest jego założenie w formie jednoosobowej działalności gospodarczej. W tym przypadku przedsiębiorca nie musi wnosić kapitału własnego ani prowadzić pełnej księgowości. Za zobowiązania firmy odpowiada całym swoim majątkiem, a uzyskiwane dochody może rozliczać ze swoim współmałżonkiem.

Rejestracja działalności gospodarczej

Jak założyć biuro pośrednictwa nieruchomości w formie jednoosobowej? W tym przypadku można zarejestrować firmę bez wychodzenia z domu – całkowicie online. Wystarczy złożyć podpisany profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym wniosek do CEIDG – Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W formularzu należy wskazać m.in. nazwę firmy, dane osobowe, kod PKD, a także miejsce prowadzenia działalności i przechowywania ksiąg rachunkowych. Dokument zgłoszeniowy można także złożyć osobiście w urzędzie miasta/gminy lub wysłać pocztą.

Przedsiębiorca powinien również zarejestrować siebie do ZUS-u i ubezpieczenia zdrowotnego – na druku ZUS ZZA (wyłącznie składka zdrowotna) lub ZUS ZUA (składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne). Opłaty z tym związane będą należeć do stałych kosztów działalności Twojej firmy. Przez pierwsze 2 lata można opłacać obniżone składki na ZUS. Możesz także dołączyć do formularza CEIDG-1 druk VAT-R, aby zarejestrować się jako płatnik podatku VAT. Takie zgłoszenie stanie się obowiązkowe, jeśli osiągniesz roczny przychód powyżej 200 tys. zł.

Biuro nieruchomości w formie spółki prawa handlowego należy zarejestrować w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) w postaci elektronicznej – za pośrednictwem Portalu Rejestrów Sądowych lub systemu S24. Wpis jest płatny.

PKD dla biura nieruchomości

Na etapie rejestracji biura należy wskazać w formularzu CEIDG-1 co najmniej jeden kod PKD – zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności. Podstawowa podklasa dla usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami to PKD 68.31.Z. Inne kody właściwe dla branży nieruchomości to PKD 68.10.Z (kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek) i 68.32.Z (zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie).

Sposoby opodatkowania działalności

Dostępne formy opodatkowania dla biura pośrednictwa nieruchomości to:

   • skala podatkowa – opodatkowanie na zasadach ogólnych: 12% do wysokości dochodu 120 tys. zł i 32% dla nadwyżki ponad tę kwotę,
   • podatek liniowy – 19% od dochodów (nie obowiązuje kwota wolna od podatku),
   • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – 15% od wysokości przychodu.

Ubezpieczenie OC – od odpowiedzialności cywilnej

Właściciel biura nieruchomości musi zawrzeć ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z realizacją czynności pośrednictwa w obrocie nieruchomościami. Minimalna suma gwarancyjna w ramach OC to 25 tys. euro. Ubezpieczenie należy zawrzeć przed wykonaniem pierwszej czynności związanej z pośrednictwem.

Gdzie otworzyć biuro nieruchomości?

Biuro pośrednictwa nieruchomości najlepiej otworzyć w pobliżu centrum dużego miasta lub innego miejsca o dużym natężeniu ruchu.

Kiedy rozważyć wynajęcie lokalu na biuro?

Agent nieruchomości nie musi mieć osobnego lokalu do prowadzenia działalności. Jeśli zarejestruje jednoosobową firmę, może świadczyć usługi w swoim prywatnym mieszkaniu, a nawet bezpośrednio u klientów.

Warto jednak wynająć lokal na biuro, aby zyskać profesjonalny wizerunek i zaufanie klientów. W takim miejscu można m.in. przechowywać dokumenty, negocjować i podpisywać umowy czy świadczyć usługi doradcze.

Czy trzeba mieć licencję, aby prowadzić biuro nieruchomości?

Pośrednik nieruchomości nie musi posiadać licencji, koncesji, specjalnych zezwoleń czy uprawnień, a nawet kierunkowego wykształcenia. Warto jednak uzyskać nieobowiązkową licencję w ramach specjalistycznego kursu. Będzie ona potwierdzeniem specjalistycznej wiedzy i pozwoli zwiększyć wiarygodność wśród potencjalnych klientów biura.

Dowiedz się więcej: Licencja pośrednika nieruchomości: czy agent nieruchomości musi mieć licencję?

Kiedy agent nieruchomości musi rejestrować transakcje na kasie fiskalnej?

Pośrednik nieruchomości powinien korzystać z kasy fiskalnej, jeśli świadczy usługi na rzecz osób prywatnych lub rolników ryczałtowych, a także przekroczy w danym roku limit obrotu 20 tys. zł. Istnieje możliwość zwolnienia z takiego obowiązku pod warunkiem dokumentowania wszystkich transakcji za pomocą faktur.

Przeczytaj także: Prowizja pośrednika nieruchomości: ile wynosi prowizja dla agenta nieruchomości?

Marketing na rynku nieruchomości

Aby działalność pośrednika w obrocie nieruchomościami zapewniała zadowalające zyski, warto prowadzić regularne działania marketingowe. Klientów można skutecznie pozyskiwać w internecie – m.in. za pośrednictwem strony internetowej biura nieruchomości, serwisów społecznościowych, wizytówek firmowych, artykułów na blogu firmowym czy płatnych reklam. Pośrednik powinien także na bieżąco umieszczać oferty na portalach z ogłoszeniami sprzedaży i wynajmu nieruchomości.

Inwestycje potrzebne do założenia i rozwoju biura nieruchomości

Aby założyć i rozwinąć swój biznes, trzeba ponieść niezbędne koszty w celu sfinansowania inwestycji. Przydać mogą się m.in. samochód, laptop, telefon czy aparat fotograficzny.

Pomocny będzie także program CRM dla pośredników nieruchomości. Za jego pomocą można zautomatyzować wiele procesów, w tym:

   • przygotowywanie materiałów ofertowych,
   • wysyłanie i publikację ofert nieruchomości na portalach,
   • aktualizację ogłoszeń,
   • zarządzanie biurem i organizację jego pracy,
   • fakturowanie oraz dokumentowanie transakcji,
   • komunikację z klientami, pracownikami i kontrahentami.

Dowiedz się także: Ile zarabia agent nieruchomości: wynagrodzenie pośrednika nieruchomości w Polsce i zagranicą [USA, Niemcy i inne]

Księgowość biura nieruchomości

Przedsiębiorca na etapie rejestracji działalności gospodarczej wskazuje miejsce przechowywania ksiąg rachunkowych. Może prowadzić księgowość samodzielnie, zatrudnić specjalistę w swojej firmie lub skorzystać z pomocy biura rachunkowego – tradycyjnego lub internetowego. Prowadzenie księgowości w swoim biurze nieruchomości ułatwiają aplikacje online.

Własne biuro nieruchomości a RODO

W związku z wykonywaniem czynności pośrednictwa należy dopełnić procedur związanych z przetwarzaniem danych osobowych klientów, pracowników i kontrahentów będących osobami fizycznymi. W ramach Twojego biura nieruchomości przygotuj dokumenty, które regulują zakres i sposób przetwarzania danych, a także inne aspekty wskazane w rozporządzeniu w sprawie RODO.

Jak założyć biuro nieruchomości: podsumowanie

Po przeczytaniu artykułu już wiesz, jak otworzyć biuro pośrednictwa nieruchomości. Pamiętaj, aby przed rozpoczęciem prowadzenia własnej działalności przeprowadzić analizę rynku – najlepiej w formie biznesplanu. Możesz zostać pośrednikiem nieruchomości nawet bez kierunkowego wykształcenia i licencji.

Czytaj więcej: Kursy i szkolenia dla agentów (pośredników) nieruchomości w 2024 i 2025 roku

Wymagania administracyjne założenia biura nieruchomości

Wybór formy działalności gospodarczej Jednoosobowa działalność gospodarczej lub dowolna spółka z wyjątkiem spółki partnerskiej
Dostępne sposoby opodatkowania Skala podatkowa, podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
Podstawowy kod PKD PKD 68.31.Z
Zawarcie ubezpieczenia OC Obowiązkowe przed wykonaniem pierwszej czynności związanej z pośrednictwem
Umowa wskazująca zakres świadczenia usług pośrednictwa nieruchomości Zawarta z każdym klientem w formie pisemnej lub elektronicznej
Rejestracja transakcji za pomocą kasy fiskalnej Po przekroczeniu limitu transakcji 20 tys. zł na rzecz osób prywatnych i rolników ryczałtowych
Zgłoszenie do VAT Obowiązkowe po osiągnięciu rocznego przychodu powyżej 200 tys. zł
Obowiązki w zakresie RODO W razie przetwarzania danych osobowych osób fizycznych

Przeczytaj również...