Program CRM, którego funkcjonalności zostaną dobrane do potrzeb konkretnej firmy, może przynieść wiele korzyści. Przede wszystkim można dzięki niemu usprawnić komunikację pomiędzy poszczególnymi zespołami, zadbać o kontakty z klientem, a docelowo – zwiększyć zyski. Zobacz, co konkretnie może Ci dać wdrożenie systemu CRM w Twojej firmie.
System CRM (z ang. customer relationship management) to oprogramowanie przeznaczone dla firm, które umożliwia zarządzanie kontaktami i relacjami z obecnymi i potencjalnymi klientami. Jak to działa w praktyce?
CRM służy przede wszystkim do gromadzenia danych na temat konsumentów oraz podejmowanych z nimi interakcji. Pozwala rejestrować, analizować i raportować informacje, które są istotne z punktu widzenia działania firmy. W każdym przedsiębiorstwie mogą być one nieco inne, dlatego tak ważne jest dopasowanie działania CRM do konkretnych potrzeb.
Chodzi głównie o to, by funkcjonalność systemu odpowiadała charakterystyce danej branży. Na przykład dla firmy zajmującej się obrotem nieruchomościami ważne będzie zebranie danych na temat spotkań przeprowadzonych z osobą zainteresowaną zakupem mieszkania. Obrót fakturami będzie miał mniejsze znaczenie lub będzie w ogóle niepotrzebny. Nowoczesne programy CRM są więc dopasowane do ściśle określonych potrzeb, dzięki czemu dają bardzo wiele możliwości. Wspierają zarówno kontakty z otoczeniem (przede wszystkim z klientami), jak i usprawniają wewnętrzną komunikację w firmie.
Programy CRM różnią się między sobą funkcjonalnościami. Jednak do najważniejszych, które zdecydowanie przydają się w branży nieruchomości, można zaliczyć:
Dzięki wykorzystaniu programu CRM dane mogą być zbierane precyzyjniej i szybciej. Mogą być również dzielone na kategorie i przetwarzane zgodnie z potrzebami firmy. Wykorzystanie systemu chroni także przed chaosem informacyjnym i pomyłkami, na przykład przesłaniem klientowi źle dobranej oferty.
Jaki zysk daje firmie wdrożenie CRM?
Możliwości to jedno, jednak warto przyjrzeć się temu, jakie realne korzyści może dać wdrożenie w firmie systemu CRM. Jedną z najważniejszych jest wspomniane gromadzenie i przetwarzanie danych. Jest to podstawowa funkcjonalność takich programów, na której bazują wszystkie kolejne.
Informacjami można zarządzać w wybrany sposób, jednak kluczowe jest ich zbieranie i kategoryzowanie w taki sposób, by w razie potrzeby zapewnić sobie do nich łatwy dostęp.
Dane można wykorzystywać również do działań marketingowych, na przykład do personalizowania propozycji sprzedażowych lub zarządzania reklamą w Internecie. Pozwoli to na lepsze docieranie do osób zainteresowanych ofertą.
Ważną korzyścią jest również zachowanie spójności w kontaktach z klientami, a także budowanie strategii długofalowych działań.