W jakiej fazie rozwoju firmy warto wdrożyć CRM?

Opublikowano:
3.9.2022
przez: 
Dział Pomocy EstiCRM

Systemy CRM pomagają w sprawnym zarządzaniu firmą, niezależnie od branży, w jakiej działają – z tym stwierdzeniem z pewnością zgodzi się każdy przedsiębiorca wykorzystujący takie narzędzie w swojej pracy. Częstym pytaniem jest jednak to, na jakim etapie działalności warto wdrożyć takie rozwiązania. Kiedy zaczyna być ono potrzebne, a kiedy staje się absolutnie niezbędne? Sprawdź.

Korzyści z wdrożenia CRM w firmie

CRM wspiera zarządzanie projektami, jednak jego głównym celem jest zoptymalizowanie działań marketingowych, co skutkuje wzrostem sprzedaży produktów lub usług. Pierwszą zaletą korzystania z takich systemów jest poprawa jakości obsługi klienta. Narzędzie pozwala nagromadzenie i przetwarzanie dużej ilości danych pochodzących z różnych źródeł.

Jednymi z najważniejszych informacji, jakie zawierają takie bazy, są informacje dotyczące historii kontaktów z klientem. Mają one szczególne znaczenie w branżach takich jak obrót nieruchomościami. W tym przypadku transakcje są najczęściej zwieńczeniem długotrwałego procesu rozmów z klientami. Niezwykle ważne jest więc zbieranie pozyskanych danych i wykorzystywanie w przyszłości. Tutaj właśnie można za obserwować pełnię korzyści z wdrożenia systemu CRM.

Pozwalają one także na podniesienie standardu posprzedażowej obsługi klienta. Wspierają budowanie lojalności wobec marki, przejawiającej się w przypadku branży nieruchomości przede wszystkim rekomendacjami firmy bliskim osobom.

Kolejnymi zaletami wykorzystywania systemów CRM jest zapewnienie bezpieczeństwa danym oraz łatwe i szybkie przekazywanie ich pomiędzy pracownikami bez ryzyka pomyłki czy powstania chaosu informacyjnego. Bardzo ważną kwestią jest również bardziej efektywne planowanie działań marketingowych, które pozwalają obniżyć koszty, związane na przykład z nietrafionymi przedsięwzięciami.

Na jakim etapie rozwoju firmy wdrożyć CRM?

Nie jest łatwo wskazać konkretnego momentu, który będzie idealny do wdrożenia CRM. Warto jednak mieć na uwadze, że zawsze lepiej jest zrobić to zbyt wcześnie niż zbyt późno. Bałagan informacyjny, brak zabezpieczenia danych czy zapominanie o ważnych terminach (na przykład spotkaniach z klientami) bardzo negatywnie wpływają na renomę firmy i mogą wywoływać konsekwencję natury prawnej, między innymi związane ze złamaniem przepisów RODO.

Dobrze jest więc przyjąć „punkty graniczne”. Jeśli zaobserwujesz je w funkcjonowaniu firmy, zdecydowanie warto zainteresować się systemem CRM, który usprawni zarządzanie przedsiębiorstwem.

Do alarmujących sygnałów należą między innymi:

·       chaos w arkuszach kalkulacyjnych, który powoduje pomyłki i skutkuje marnowaniem czasu na poszukiwanie i przesyłanie danych,

·       zapominanie o ważnych terminach – spotkaniach, mailach, rozmowach telefonicznych,

·       brak możliwości kategoryzowania danych oraz ich analizowania,

·       wypływ wrażliwych danych lub brak odpowiednich zabezpieczeń

Jeśli jedna lub kilka z wyżej wymienionych sytuacji zdarza się regularnie w Twojej firmie, czas pomyśleć o zmianach. Do dyspozycji masz wiele wariantów systemów CRM, których funkcje możesz dobrać do konkretnych potrzeb. Zawsze warto uwzględniać przy tym specyfikę danej branży. Każde przedsiębiorstwo jest nieco inne i każde wymaga indywidualnie dobranych rozwiązań.

Przeczytaj również...