Wybór systemu CRM – czy cena jest najważniejsza?

Opublikowano:
2.9.2022
przez: 
Dział Pomocy EstiCRM

Na wdrożenie systemów CRM decyduje się coraz więcej firm, niezależnie od branży, w której działają. Nic w tym dziwnego – takie narzędzie może dać wiele korzyści. Usprawnia obsługę klienta, przetwarzanie zamówień i gromadzenie danych. Jednym słowem pozwala na sprawniejsze zarządzanie firmą. Na co zwracać uwagę podczas wyboru systemu? Czy cena to najważniejsze kryterium?

Wybór CRM – na co zwracać uwagę?

Na rynku jest dostępnych bardzo dużo programów CRM. Różnią się funkcjonalnością, sposobami działania, a także ceną. Wybór jednego z nich może więc nie być łatwy. Co zatem brać pod uwagę, by dokonać opłacalnego zakupu? Bardzo ważne jest to, by wziąć pod uwagę konkretne potrzeby firmy, a więc zastanowić się, w jakim celu system CRM ma być używany i jakie funkcje powinien zapewniać, by rzeczywiście były one przydatne w codziennym działaniu przedsiębiorstwa.

Każda firma jest inna i działa w specyficzny sposób. Przykładowo branża nieruchomości wymaga zaawansowanego i długotrwałego gromadzenia informacji dotyczących klientów, natomiast wystawianie faktur nie jest w jej przypadku aż tak istotne.  

Warto także wziąć pod uwagę, w jaki sposób chcesz używać systemu. Czy jest on potrzebny przede wszystkim w biurze czy stały dostęp do danych jest niezbędny także poza nim, na przykład poprzez aplikację mobilną na telefon komórkowy. W przypadku pośredników w sprzedaży nieruchomości druga opcja będzie zdecydowanie bardzo przydatna.

Jeśli więc planujesz zakup systemu CRM dla firmy, zwróć uwagę przede wszystkim na funkcjonalności, które są dla Ciebie najważniejsze. Mogą to być między innymi:

·       tworzenie profili klientów,

·       szybki eksport danych,

·       możliwość zaawansowanej analizy danych, tworzenie raportów i statystyk,

·       wystawianie faktur,

·       dostęp do danych z każdego miejsca za pośrednictwem aplikacji.

Jeśli Twoje potrzeby są specyficzne, a takie mogą pojawić się właśnie w branży związanej z obrotem nieruchomościami, warto wybrać dostawcę systemów CRM, który umożliwi wybranie, jakie funkcje ma zapewniać narzędzie, a jakie są zbędne. To znacznie lepsze rozwiązanie niż zakup gotowego pakietu, który zwykle bywa mniej praktyczny w obsłudze.

Cena systemu CRM – czy to ważne kryterium?

Błędem byłoby stwierdzenie, że na cenę w ogóle nie warto zwracać uwagi. Wdrożenie CRM jest inwestycją i w takich kategoriach traktują je przedsiębiorcy. Jest zatem zrozumiałą kwestią, że chcą oni płacić za narzędzie, które pomoże im wygenerować zyski w przyszłości.

Od czego zależy cena CRM? Główną składową są poszczególne funkcjonalności. Najczęściej im jest ich więcej, tym koszt zakupu narzędzia jest wyższy. Jednak ta zależność nie zawsze jest wprost proporcjonalna. Cena CRM obejmuje także takie elementy, jak licencja, na której system jest udostępniany, przekazanie prawa własności do aplikacji czy pomoc we wdrożeniu.

Warto więc zdawać sobie sprawę, że twórcy takich narzędzi ustalają cenę, biorąc pod uwagę wiele różnych czynników. Należy też zwracać uwagę na ewentualne ukryte koszty, na przykład związane z usuwaniem usterek czy ryzykiem nieudanego wdrożenia. Godny zaufania dostawca systemów CRM powinien przedstawić jasne warunki współpracy i przygotować klarowną umowę, z której znajdą się wszystkie zapisy dotyczące zasad korzystania z aplikacji i ewentualnych dodatkowych opłat.

Przeczytaj również...